BERKONGSI NIKMAT IMAN, ISLAM ALLAHHU AKBAR

Sunday, November 22, 2009

JOM PUASA ZULHIJJAH..




BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM..

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhia Allah ‘anhuma bahawa Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu sepuluh hari Zulhijjah-”.

Para Sahabat Baginda bertanya :

“Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah ?” .

Ujar Baginda :

“Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.

Imam Ahmad Rahimahullah meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma bahawa Baginda Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari sepuluh Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.


Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir Radhia Allah ‘anhu bahawa Baginda Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda : “Seutama-utama hari adalah hari ‘Arafah”.

Apa yang difahamkan, 10 hari yang baik tu adalah 1-10 zulhijjah. Maksudnya, perbanyakkanlah amalan pada 10 hari tu macam baca AlQuran, sedekah dan lain2.

Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.(biasanya org puasa pada 9 zulhijjah ni je)

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :
"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

Tapi jangan lupa pulak, 10 zulhijjah( hari raya eiduladha) tu haram puasa. jugak pada hari2 tasyrik iaitu 11,12 dan 13 zulhijjah.(kang ada plak yang terexcited puasa pada hari2 tu..hehe)

Arini jugak start SPM. Kepada adik2 SPM, ambiklah peluang zulhijjah ini untuk tambah amalan terutamanya puasa. Doa orang puasa kan,makbul. Selain ikhtiar dgn study, jgn lupa mintak dgn Allah.

Bagi yg ada adik SPM pulak, tolong2lah semayang ajat n doa untuk mereka. Supaya semuanya dipermudahkan Allah. Mana nak tau, adik kita pulak akan jadi best student selepas Madihah.

Kalau nak kira, amalan yg paling utama pada bulan ni, mestilah haji dan qurban. Tapi bagi yg x mampu lagi tu, bolehlah kita puasa, sedeqah dan lain2 lagi.
Moga kita x mensia-siakan setiap nikmat masa dan sihat yang Allah masih kurniakan pada kita..Segala salah dan silap, harap teguran. Masih sama2 belajar.

Wallahualam. yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri yang berdosa ini.

0 Siapa Bran Komen Ni..!:

 

blogger templates | Make Money Online